Germaine Dulac i Umeå

GERMAINE DULAC, FRANKRIKE (1882–1942)
Hon som puttades ut i kylan av de surrealistiska männen när hon hade gjort den fantastiska filmen The Seashell and the Clergyman, 1927. Jag vill nu hylla henne med ett program för Umeå Europeiska Filmfestival. Dulacs tre ”abstrakta” filmer, Disque 957, Arabesques, och Themes and Variations, var resultatet av en lång reflektionsperiod som filmskapare. Dulac försökte skapa en ”ren” eller ”total” film som skulle fånga essensen av det nya mediet och vara sig självt nog och på så sätt inte stå i skuld till de andra konstarterna. Var och en av dessa tre studier var utformade för att spelas tyst. Efter de tre korta filmerna visas den längre filmen, The Smiling Madame Beaudet, som räknas som den första feministiska filmen och även som Dulacs mest kända film.
– Anna Linder

Program och biljetter Umeå Europeiska Filmfestival

Distribution Light Cone

Program:

DISQUE 957:
1928 / DVD /sv/vit/ stum / 6′ 00

Den första, Disque 957, är tänkt som ett ”visuellt intryck […] för att lyssna på Frédéric Chopins preludier nr 5 och 6 ”. Filmens titel och dess öppningsscen med ljusspel på en snurrande vinylskiva tillkännager inte bara filmens dominerande cykliska motiv, utan framkallar också en av filmskaparens stora inspirationskällor; Loie Fullers serpentin danser.

ÉTUDE CINÉMATOGRAPHIQUE SUR UNE ARABESQUE:
1929 / DVD / sv/vit / stum / 7′ 00

Visuellt sensibiliserad film med den djupaste känsla av orkestrering som utvidgar berättelsen som obestämbar musik .

THÈMES ET VARIATIONS:
1928 / DVD / sv/vit / stum / 9′ 00

Jag frammanar en dansande kvinna . En kvinna? Nej, enstudsande linje med harmonisk rytm. Jag frammanar en strålande projektion på slöjor! Exakt materia! Nej. Obestämda rytmer. Varför skulle man på filmduken bortse från den glädje som rörelsen ger oss på teatern? Samspelta linjer. Samspelt ljus. Linjer, ytor, volymer som utvecklas direkt, utan påhittade frammananden, i logiska former, befriade från ett alltför mänskligt förnuft, vilket tillåter en förhöjning mot det abstrakta, vilket ger mer utrymme för känslor och drömmar: integral film.

LA SOURIANTE MADAME BEUDET:
1922 / DVD / sv/vit / stum / 38′ 15

Filmen bygger på en berättelse av Guy de Maupassant som kretsar kring huvudkaraktär (spelad av Germaine Dermoz), som den missnöjda borgerliga hemmafrun till en tanklös, självcentrerad affärsinnehavare. Årtionden av äktenskaplig tristess har förminskat Mme. Beudet till okuvlig melankoli och depression, och har gjort henne till en emotionell fånge i sin egen värld och av sig själv. Hennes rika fantasivärld består emellertid av lättsamma, idylliska och lyriska mellanspel med en mängd unga, vackra älskare. Mme. Beudet fantiserar också om ödelägga sin man – men varje sådan hoppfull önskan rinner ut i sanden och hon vaknar upp till verkligheten och vardagen. Under hela filmen använder Dulac filmiska grepp som slow motion, förvrängningar och överlagrade bilder för beskriva Beudets olika känslolägen på duken.
/ Nathan Southern, Rovi